גירושין - חלוקה לא שווה של פנסיה בין בני זוג


אמיר גבר כבן 50 ומירי אישה כבת 48, החליטו להתגרש. שניהם בגדו זה בזה במהלך השנים. הזוגיות לא היתה טובה כבר שנים רבות, עד שסוף סוף מירי עזרה עוז והפור נפל.

עפ"י סעיף 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, כשבני זוג מתגרשים, עליהם לחלק ביניהם, את כל הכספים שצברו מעבודה, כולל הזכויות הסוציאליות ולרבות הפנסיה.

כך קובע סעיף 5 לחוק יחסי ממון :

5". (א) עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג (בחוק זה – פקיעת הנישואין) זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, ....

(ג) בסעיף זה, "כלל נכסי בני הזוג" – לרבות זכויות עתידיות לפנסיה, פיצויי פרישה, קרנות השתלמות, קופות תגמולים וחסכונות."

מירי, מהנדסת מחשבים, פרשה מצה"ל בגיל 42 ומאז היא מקבלת גמלה בסך של 10,000 ₪ לחודש. הגמלה מספיקה לקיומה והיא החליטה לא לעבוד ולהנות מתחביבה העיקרי, ספורט אתגרי. אמיר, מנכ"ל חברה, המשיך לעבוד והוא משתכר סכום של 50,000 ₪ לחודש.  

אמנם בני הזוג צברו יחדיו רכוש רב, אבל לצרכי קיום יומיומי, נשארה למירי רק הגמלה.

עפ"י החוק, כשיתגרשו, מירי חייבת להעביר לאמיר חצי מהגמלה שלה. התנהלות עפ"י החוק היבש, נשמעת בלתי סבירה בעליל. אמיר שעדין לא יצא לפנסיה יישאר עם שכר של 50,000 ₪ לחודש בתוספת 5000 ₪ לחודש ממירי ואילו מירי תצטרך להסתפק בשכר של 5000 ₪ לחודש, או לצאת לעבוד. 

יש זוגות הגונים והוגנים, שהיו מסיימים את העניין בכך, שאמיר היה מותר למירי על חלקו בגמלה, או שהם היו קובעים קיזוז ביניהם, כאשר שניהם יצאו לפנסיה.

אבל יש זוגות, בהם הצד שאמור לקבל את הגמלה אינו הוגן והוא לא מוותר.

במספר פסקי דין, קבע בית המשפט, כי בנסיבות מסוימות, לא תחולק הפנסיה בין הצדדים בחלקים שווים ביניהם, אלא באופן אחר.

בנסיבות בהן הגבר או האישה, יצאו לפנסיה מוקדמת והם מקבלים פנסיה, כגון פנסיה מצה"ל, בעוד אחד מהם עדין עובד, יכול להיווצר מצב, בו מי שעדין עובד ואשר אליו צריך הפורש להעביר את הפנסיה, יצא מהנישואין עם שכר גבוה ביותר, בעוד שמקבל הפנסיה, אשר נאלץ להעביר לבן/ בת הזוג את מחציתה, יוותר עם מעט מאוד כסף למחייתו, שהרי כאמור, מהפנסיה שהוא מקבל, עליו להעביר חצי לבן/ בת הזוג. על מנת שלא יווצר מצב אבסורדי ולא הוגן זה, קבע בית המשפט המחוזי בחיפה בשני פסקי דין כי חלוקת הפנסיה לעת גירושין, לא תהיה מחצה על מחצה, אלא תתבצע באופן שונה. על סמך פסקי הדין הללו, קבע אף בית המשפט לענייני משפחה בקריות, כי לא תועבר מחצית מן הפנסיה המוקדמת לצד השני, לעת גירושין. בית המשפט, אף נתן פתרונות מעשיים, כדי לסיים את הנישואין באופן הוגן והגון, בלי שאף צד יינזק.

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.