הסכם נישואין חובה


אני קוראת למחוקק הישראלי, ליזום חוק הסכם נישואין חובה. הסכם הנישואין, מטרתו היא להפחית התדיינויות בבתי המשפט ולצמצם את הסכסוכים ואת גדרי המחלוקת, לעת גירושין.

הסכם ממון הוא הסכם בכתב, הקובע ומסדיר את האלמנטים הרכושיים - ממוניים בין בני זוג. ניתן לחתום על הסכם הממון, לפני הנישואין ובמהלכם ומטרתו היא למנוע מאבקים מיותרים, במקרים של גירושין.

אחוזים בודדים מן הזוגות הנישאים במדינת ישראל, חותמים על הסכם ממון בטרם נישואיהם.

בתחום דיני המשפחה, ניתן לראות מקרים רבים, מצערים וקשים ביותר, של חיי אהבה אשר הגיעו אל סיומם העגום. מקרים אלו, הופכים בהעדר הסכם ממון, למלחמת הכול בכול.

לעת גירושין, אנשים נאלצים לעיתים להלחם על זכויות לגיטימיות חוקיות בבתי המשפט, במשך שנים רבות.

חלק נכבד מן המלחמות בבתי המשפט, ניתן היה למנוע, באמצעות חקיקה, אשר תחייב כל זוג המבקש להינשא, לחתום על הסכם נישואין, הכולל : ממון, מזונות ומשמורת. בהסכם זה, יעגנו בני הזוג את מירב ההסכמות בכל התחומים הרלבנטיים, זאת, כשהם נמצאים עדין בשלב האהבה. אם למרבה הצער, הם יגיעו למצב בו ירצו להתגרש, ניתן יהיה להפעיל את הסכם הנישואין.

מדוע זוגות רבים עדיין נרתעים מחתימה על הסכמי ממון, על אף יתרונותיהם הברורים ?

זוגות רבים מאוד מסרבים לחתום על הסכם ממון בטרם נישואין, בגין חוסר נעימות כלפי בן/ בת הזוג ומחשש של יצירת מריבות לפני הנישואין. יש המאמינים, כי חתימה על הסכם כזה לפני הנישואין, מקרבת את הסוף, במקום לעודד חשיבה בדבר בניה ויצירה של קשר נישואין בריא ואוהב. יש זוגות החוששים להכניס לתוך הרומנטיקה, את ענייני הכספים כבר מהרגע הראשון.

החקיקה הקיימת היום מעודדת התדיינויות רבות, בין השאר, בשל הבעייתיות העצומה של החוקים הנוגעים לדיני המשפחה בישראל.

במקרים רבים, בני זוג המבקשים להתגרש, מנסים להקיז זה את דמו של זה. קיימים מקרים של הורים שחוטפים את הילדים ונעלמים. יש מי שמבריחים רכוש במאות אלפי שקלים או במיליונים. יש מי שעוסקים בהימורים ומכלים את כל הרכוש המשפחתי. יש מי שמגישים תלונות שווא למשטרה והורסים חיים של אדם מן הישוב, אשר מעולם לא פגש במשטרה, למעט בסדרות טלוויזיה, הנאלץ להתמודד מול חקירות במשטרה. עורכי הדין העוסקים בדיני משפחה, שמעו וראו מקרים בהם המציאות של חיי המתגרשים, עולה על כל דמיון.

חקיקה אשר תקבע, כי חובה על כל זוג המבקש להינשא, לחתום על הסכם נישואין, יפתור את הדילמה בפניה עומדים זוגות רבים, כי היא לא תשאיר את שיקול הדעת בידיהם. ההסכם יכלול חלוקת ממון ורכוש וכן, משמורת, הסדרי שהות ומזונות לעת גירושין. הסכם חובה כזה, עשוי לפתור את בעיות תלונות השווא, הברחות הרכוש, חטיפות הילדים ועוד. שכן, התמריץ, המניעים והסיבות להתנהגויות הללו לא יתקיימו. הרכוש יתחלק כאמור בהסכם הנישואין וכן יקבעו המשמורת, הסדרי השהות והמזונות בהסכם. כך, יתפוגגו בעשן ההסכם, כל הסיבות ל"קרבות הרחוב" בין בני הזוג, משל לא היו קיימים מעולם.

החוק המוצע במאמר זה, אינו בא לפגוע בסמכויות בתי הדין בעניין גירושין, הוא רק יעגן את הסכמות הצדדים, לעת גירושין. אל החוק המוצע, יש לצרף הסכם לדוגמה, כדוגמת התקנון המצוי המצורף לחוק המקרקעין. זוגות אשר אין הפרוטה מצויה בכיסם, יוכלו להשתמש בהסכם לדוגמה ובכך יחסכו את שכר טרחת עורך הדין.

החוק כמו כל חוק כללי, בודאי לא יהיה חף מבעיות, אבל הוא משרת מטרה נעלה וחשובה מאין כמוה - המעטת התדיינויות במדינת ישראל והפחתת סכסוכים ומריבות. בכך דיינו.

 

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.