זהירות אישור הסכמי גירושין


מידי יום נחתמים הסכמי גירושין רבים במדינת ישראל.

על מנת שהסכם הגירושין יהיה בעל תוקף מחייב, על בני הזוג לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בפני בית הדין הרבני, אשר נותנים להסכם תוקף של פסק דין.

אנשים רבים, חותמים על הסכמי גירושין כשהם נמצאים במצב נפשי לא פשוט ולעיתים אף קשה. לאחר שהם מאשרים בפני בית המשפט או בפני בית הדין, כי הם עומדים מאחורי ההסכם עליו חתמו, כמעט ואין דרך חזרה.

אנשים חווים תחושות קשות ביותר, בטרם גירושין וחתימה על הסכם. חלקם מלאים ברגשות אשם כלפי הילדים. חלקם חשים חרדה גדולה מן העתיד לבוא. יש מי שחשים פחד מן הבדידות המצפה להם, לאחר שהתרגלו לזוגיות ארוכת שנים ויש מי שחווים כעס גדול על בן/ בת הזוג, רצון לנקום ועוד מיני רגשות, הפוגעים בשיקול הדעת ההגיוני, לפני חתימה על הסכם, אשר תהינה לו השלכות משמעותיות על כל חייהם.

בעבר, הגיעה אלי אישה, אשר חתמה על הסכם גירושין קצר מאוד, עם בעלה לשעבר, על פיסת נייר, על פיו, הוא יעביר לה 850 ₪ כדמי מזונות לשני ילדים, אותם היא גידלה כמעט לבד. היא הגיעה אלי כשלא היתה מסוגלת יותר לפרנס את הילדים ונבצר ממנה לשלם שכר טרחה. מה הביא אותה לחתום על הסכם גירושין כה מקפח? בעיקר רצון לסיים את ההליכים במהירות ולחץ אדיר שהפעיל עליה הבעל. במקרה שלה, יש מוצא, שכן, בענייני מזונות ומשמורת, ניתן במצבים מסוימים לפתוח את הסכם הגירושין, להגיש תביעות ולשנות את דמי המזונות הנמוכים מידי.

לא כך הוא המצב בתחום הרכושי. שם אין כמעט לעולם דרך חזרה מהסכם גירושין מקפח, לעיתים כזה שבלתי נסבל לחיות אתו. כאן נדרשת זהירות מרבית, כאשר מאשרים את ההסכם. לא אחת, הגיעו אלי מקרים, בהם אנשים בכו בייאוש בגין חתימה על הסכם בעייתי מאוד מבחינתם, לאחר שויתרו על מרבית רכושם בצעד פזיז. כמעט בכל המקרים, אין מה לעשות. דווקא משום שההסכם מאושר בפני בית המשפט, זה נותן לו משנה תוקף ועושה את החזרה ממנו, לכמעט בלתי אפשרית.

רק לאחרונה, נתן כבוד השופט איתי כץ, מבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, פסק דין בתמ"ש 46401-03-10, על פיו גבר אשר חתם על הסכם גירושין מקפח ביותר, עשה כן בדעה צלולה ועל כן, אין לבטל את ההסכם, כפי שתבע הגבר.

לגבר, אדם כבן 75 שנים, נולד בן מנישואין שניים וכמו כן, יש לו ילדים מנישואיו הראשונים. הוא החליט לחתום על הסכם גירושין, דווקא לפני שנכנס לבית החולים, לדבריו לניתוח. מובן כי הוא היה אז במצב נפשי לא שגרתי, אבל זה לא היה מספיק, כדי לבטל את הסכם הגירושין עליו חתם. במסגרת ההסכם, הוא נתן לבנו הצעיר מנישואיו השניים, את כל זכויותיו בדירתו. הוא טען בתביעתו, כי לא היה צלול בדעתו כשחתם על ההסכם, אך לבית המשפט הוכח, כי הוא בהחלט ידע על מה הוא חותם.

הבעיה אינה נעוצה בכך, שאנשים חותמים על אותם הסכמים כשהם לא שפויים בדעתם. הבעיה היא, שאנשים חותמים על ההסכמים הללו, מהם אין דרך חזרה, כשהם במצב רגשי לא פשוט ולעיתים אף קשה, אך לא כזה אשר מגדיר אותם כלוקים בנפשם.

אין תרופת פלא, כדי לרפא את המצב, אבל תמיד רצוי שעו"ד מומחה בתחום דיני המשפחה ומספיק אכפתי, כדי לא לאפשר למתגרש/ת לחתום על הסכם מקפח, הוא אשר ינסח את ההסכם והוא גם ישמור על זכויותיו/יה. לפעמים, אנשים מחליטים את אשר הם מחליטים וכופים על עורך הדין להסכים לתנאים המקפחים הללו, הפוגעים בהם. תנו לעורכי הדין לעשות את עבודתם ולהגן על זכויותיכם. אל תסחפו אחר המצב הרגשי בו אתם נמצאים, כי כאמור אין דרך חזרה. עו"ד מקצועי, שאינו נתון בסערת הרגשות, יכול לפעול בשיקול דעת, אם רק תתנו לו.

כל הזכויות שמורות לעו"ד יעל גיל

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

הסדרי נגישות

בבניין בו ממוקם המשרד קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: ישנם שירותים נגישים, המיועדים למבקרים עם מוגבלויות. כמו כן, יש מעליות נגישות בבניין והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין עם חיית שירות.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.