מזונות ילדים במשמורת משותפת


פסיקת דמי המזונות במדינת ישראל, נעשית על פי החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות). למרות שנפרצה הדרך, באמצעות מסקנות ועדת שניט ופסקי דין אשר קובעים הורות שוויונית וכן, באמצעות מסקנות ועדת שיפמן בנוגע למזונות ילדים, במשך שנים רבות ועד פסיקת בע"מ 919/15 של ביהמ"ש העליון מיולי 2017, לא בוטלה האפליה בנושא מזונות הילדים.

אמנם במשך כשנתיים לפני פסיקה זו, בתי המשפט לענייני משפחה ובית המשפט המחוזי, החלו להתחשב בפסיקותיהם בנושא מזונות ילדים, בזמני השהות של ההורים עם הילדים. זאת, כאשר קודם לכן, דמי המזונות היו מושתים על האב כמעט באופן בלעדי. אבל בע"מ 919/15, הוא אשר עשה את המהפך שכה ציפו לו וקבע, כי על שני ההורים מוטל לשלם את דמי המזונות במשמורת משותפת. ברי כי יש להתחשב בשכרו של כל הורה ובזמני השהות של ההורה עם ילדיו, שכן, אין הורה שמבקר את ילדיו לכמה שעות בשבוע כהורה, אשר מגדלם בהורות שוויונית. אבל השינוי החל.

יחד עם זאת, פסיקת ביהמ"ש העליון, קובעת דמי מזונות שוויוניים, רק לגבי ילדים מגיל שש ומעלה. לגבי ילדים מתחת לגיל שש, עדין הדין במדינת ישראל קובע, כי דמי המזונות מוטלים על האב. בתי המשפט מתחשבים בפסיקותיהם בעניין ילדים בני שש ומטה, גם בשכר ההורים ובזמני השהות, אבל האב עדין משלם יותר.

לאחר פסיקת בע"מ 919/15, נוצרה מחלוקת באשר לפרשנותו. יש אשר גרסו, כי ביהמ"ש העליון פסק רק בהתייחס למשמורת משותפת שווה ויש שקבעו כי יש להתחשב בפסיקת דמי המזונות בזמני השהות בין ההורים לבין ילדיהם, בין אם מדובר במשמורת משותפת ובין אם לאו.
לעניין זה, נתנו פסקי דינם של כבוד שופט ביהמ"ש המחוזי בתל אביב, שאול שוחט ושל כבוד השופט בדימוס של בימ"ש מחוזי ת"א שנלר (בנובמבר 2017 עמ"ש 33549-04-16 פלוני נ' פלונית). שניהם התייחסו לפסיקת ביהמ"ש העליון באשר לקביעת מזונות ילדים, לא רק במשמורת משותפת שווה (ושאר נתונים כגון הפרשי שכר), אלא בהתאם לזמני השהות, גם אם הם לא שווים.

כך קבע כבוד השופט שוחט בדצמבר 2017 בעמ"ש 14612-10-16 :" מעת שבית המשפט קבע את השינוי בתפיסה העקרונית, אודות מקור החיוב של המזונות לאחר גיל 6, סבורני כי יש להחיל את העיקרון בכל מקרה בו דנים אנו בשאלת מזונות ילד מעל גיל 6. כמובן, שבבואנו ליישם את החלת העיקרון כדלעיל, יש להתחשב במכלול הנסיבות לרבות שאלת יכולתם הכלכלית היחסית של כל אחד מההורים מכלל המקורות, כולל הכנסה מעבודה, כמו גם יתר נסיבות העניין (פיסקה 411 לפסק דינו של כב' השופט פוגלמן), ובעת שמדובר בזמני שהייה שאינם שווים, הרי יהיה מקום כמובן להתחשב גם באותם זמני שהייה כפי שהינם בפועל".

היום, בשנת 2023, גם דמי המזונות הנפסקים עבור ילדים מתחת לגיל שש שנים, נקבעים תוך התחשבות בשכר שני ההורים ובזמני השהות שלהם עם הילדים. עוד פוסקים בתי המשפט דמי מזונות מדורגים, מתחת לגיל שש ומעל גיל שש שנים. בכך מיישמים בתי המשפט גם את עקרונות הצדק במשפט.

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.